Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Nieuws

Wroeten en Scharrelen met docenten intensieve veehouderij

afbeelding van Alfons vd Belt

Op 23 mei vond op VIC Sterksel de landelijke studiedag plaats voor docenten intensieve veehouderij (MBO en HBO). De dag begint een traditie te worden. VarkensNET organiseert deze dag samen met het programma team dier van de Groene Kennis Coöperatie.
Op de diverse scholen blijkt het in de praktijk heel lastig te zijn voor docenten om hun kennis van de intensieve veehouderij op peil te houden. Per school zijn er te weinig studenten om een docent full time in één vakrichting les te laten geven.   
Zo’n landelijke bijscholingsdag heeft daarom 2 functies. Naast echte vaktechnische bijscholing is het voor docenten ook een belangrijke netwerkdag om met collega’s van gedachten te wisselen.
‘s Morgens werden de docenten eerst welkom geheten door Daan Somers de “kersverse”   bedrijfsleider van VIC Sterksel, Daan is die ochtend net met z’n 2e werkdag begonnen. In zijn welkomstwoord pleit Daan voor meer samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven.
 
LTO bestuurder Noud Jansen geeft aan dat de varkenssector de ambitie heeft de meest innovatieve varkenshouderij van Europa te worden. Hiervoor is onderwijs hard nodig. Hij staat stil bij de Human Capital Agenda (HCA) en het topsectoren beleid.
LTO heef vorig jaar een manifest ondertekend waarbij het gaat om: goed onderwijs, een leven lang leren, versterken van het imago en netwerk onderwijs en onderzoek. Onderdelen van dat manifest komen terug in de HCA. Er is een HCA voor agrofood en productietuinbouw. De insteek is economische regionale clusters, gericht op aantrekkelijk werkgeverschap en beroepsgericht opleidingsaanbod.
In de discussie gaat het over de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven. Het zal van 2 kanten moeten komen.
 
Na Noud Jansen is er een workshop “ProDromi”. Klik hier voor website ProDromi. Nadat alle docenten gedoucht zijn en bedrijfskleding aan hebben, worden de innovatieve kraamhokken bekeken. Annemarie van Bussel legt uit hoe de kraamhokken ontwikkeld zijn door een netwerk van 14 zeugenhouders.
Bij het ontwikkelen van het kraamhok is vooral gekeken naar natuurlijk gedrag van de zeug en haar biggen. Daarnaast moest het kraamhok aan de wensen van de zeugenhouder voldoen.
Het zien van de kraamhokken met biggen en zeugen roept allerlei discussies op. Is staarten couperen nog wel nodig? Wat zijn de meerkosten etc. etc.
 
Tijdens de lunch wordt er kort een filmpje vertoont met de mogelijkheden van virtueel bedrijfsbezoek. Het is mogelijk om via internet in Sterksel in de stallen te kijken en op afstand met elkaar te praten. Wat zou het mooi zijn als we als varkenshouders en onderwijs op afstand met elkaar kunnen communiceren terwijl we in de stal kunnen laten zien wat we doen.  Geen kostbare reistijd, maar ook veel minder risicio van ziekte insleep. Vanaf komende schooljaar kan onderwijs de benodigheden voor het virtueel bedrijfsbezoek gebruiken. Klik hier voor filmpje over virtueelbedrijfsbezoek.
 
‘s Middags leidt Jos Belgers de docenten rond langs de verschillende installaties voor mestvergisting: In Sterksel zijn er verschillende installaties: een voor co-vergisting waarbij mest met een ander product wordt vergist: bierbostel of maïs bijvoorbeeld. Er is ook een  kleinere installatie voor monovergisting. Het gas wordt gebruikt als brandstof voor warmtekrachtkoppeling (WKK) waarmee elektriciteit en warmte wordt geproduceerd. Klik hier voor extra info over mestverwerken.
 
Tot slot is er een discussie met 2 ondernemers.
Johan van Hal varkenshouder in Boxtel, bestuurslid bij de vakgroep varkenshouderij van ZLTO en betrokken bij de stichting Kwalitatief Personeel in de Varkenshouderij (KPV). Als 2e ondernemer sprak Piet Faber, pluimveehouder in Nijeberkoop en bestuurslid van Nederlandse Organisatie van Pluimveehouders (NOP). Zij vertelden na de pauze welke ontwikkeling in hun sector plaatsvinden. Aan hen de taak om het onderwijs uit te dagen studenten op te leiden voor die veranderende sector.
Zij schetsen beiden hun bedrijf en wat voor personeel zij nodig denken te hebben over 10 jaar. Want dat is waar onderwijs nu mee bezig zou moeten zijn.
 
Johan van Hal schetst zijn bedrijf als snelgroeiend nu een omzet van 8,5 miljoen. Het personeel doet gespecialiseerde werkzaamheden en men werkt steeds meer met vaste werkprotocollen. Niet alle medewerkers kunnen meepraten. Er is een groep personeelsleden die gewoon werkt volgens deze vaste werkprotocollen.
 
Piet Faber schetst een bedrijf wat hij grotendeels alleen runt. Hij heeft af en toe iemand nodig die hem kan vervangen qua uitvoering en management taken. Dat moet juist iemand zijn die zelfstandig kan werken en heel bewust nadenkt.
 
De inleidingen van beide ondernemers leverde veel discussie op. Is het voor personeel wel aantrekkelijk als ze alleen in de uitvoering zitten en elke dag het zelfde werk doen? Blijven ze wel gemotiveerd?
Is er nog plaats voor een gezinsbedrijf in 2020? Etc. etc.
 
Na afloop gaven docenten aan dat het een inspirerende dag geweest is. De banden in het netwerk zijn weer aangehaald en een ieder gaat met een stukje extra kennis huiswaarts.
 
Voor presentaties klik hier…