Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Nieuws

Trends in de wereld bieden kansen voor de multifunctionele landbouw

afbeelding van Marianne Eringa

Tijdens de netwerkbijeenkomst van de LTO Noord vakgroep Multifunctionele Landbouw schetste trendanalist Christine Boland  een helder beeld over de trends in de wereld die we kunnen verwachten. Op dit moment is de wereld hectisch, we stoppen het liefst 48 uren in een dag, we willen zoveel. Er is een overdaad aan aanbod, alles gaat met grote snelheid en we kunnen via social media met iedereen in contact komen, wanneer we dat willen.  Je gaat zien dat mensen afhaken: mensen willen ook wel eens even niets in deze complexe wereld.  Ze zetten de knop op ‘reset’ . Mensen willen heroverwegen , herwaarderen, uitbalanceren en zo nu en dan stil staan om op te laden: re-value, re-balance en re-charge.   
Re-value, het herwaarderen van diensten en producten is een trend waar grote bedrijven als de KLM al op is ingespeeld:  zij steken veel geld in een zo optimaal mogelijke klantenservice.  Ze gaan er vanuit dat mensen die goed behandeld zijn dit rond gaat vertellen en hierdoor hun ambassadeur worden.
Re-balance: mensen zijn op zoek naar een betere balans tussen mens en natuur en natuurlijke hulpbronnen en grondstoffen.  Voorbeelden hiervan zijn het planten van struiken en planten   in parkeergarages, bijenhouden op dakterrassen  (urban beekeeping), farmshops in Londen en Parijs, 3 keer per week een boerenmarkt in New York met informatie over de producent: ‘who is your farmer’. Ook in Nederland zie je in supermarkten bewegingen waaruit blijkt dat de herkomst van de producten (her) gewaardeerd worden, bv. de slogan: ‘Van onze telers..’.
Re-charge: mensen zijn op zoek naar stilte , maar ook creativiteit, verassingen etc. om zich weer op te kunnen laden.
Volgens Christine Boland zijn dit snaren om de consument te bereiken en aan je te binden. Wanneer je als ondernemer hierop de juiste manier weet in te spelen, heb je goud in handen.  Een goed product met een eerlijk verhaal, met liefde voor elk detail in de keten, wat vervolgens met overtuiging en passie gebracht wordt. Dan doet de consument de rest, want tevreden klanten worden ambassadeurs en zullen hun enthousiasme delen.