Extra graantje voor boerderijwinkels door aan te sluiten bij populariteit internet
Consumenten kiezen steeds meer voor verse en kwalitatief goede producten. Agrarische ondernemers kunnen dit door korte ketens bij uitstek leveren. In de stad wordt nog relatief weinig gebruik gemaakt van het directe aanbod van boeren. Hoewel de ervaringen van consumenten met producten van de boerderij goed zijn, kost het hen (te) veel tijd en moeite om te shoppen op het platteland. Daardoor haken ze af. Online boerderijwinkels met een afhaalpunt in de stad bieden een oplossing.
Dat blijkt uit onderzoek dat LEI en Praktijkonderzoek Plant & Omgeving, onderdelen van Wageningen UR, op verzoek van de multifunctionele sector hebben uitgevoerd. Er is onderzoek gedaan naar een oplossing voor stedelijke voedselvoorziening en de mogelijkheden voor stedelijke afhaalpunten voor lokale producten zijn verkend.
Boerderijwinkels kunnen producten niet alleen op het eigen erf verkopen, maar ook via het web (online boerderijwinkel). Door deze producten in de stad af te leveren in plaats van dat de consument naar de boerderij komt, wordt de wens van de klant centraal gesteld. Het organiseren van een afhaalpunt is dan een logische stap en is mogelijk, blijkt uit het onderzoek van Wageningen UR. Aandachtspunt is wel dat het runnen van een afhaalpunt andere kennis, vaardigheden en netwerken van de ondernemer vraagt dan het telen van agrarische producten of het houden van dieren.
Het onderzoek belicht twee hoofdvormen van afhaalpunten. Voedsel vormt daarbij altijd de kern van een concept, maar voedsel is meer dan alleen de fysieke functie. Eten heeft ook een sociale kant waarin gezelligheid, samenzijn, sfeer en elkaar ontmoeten een rol spelen. Dit onderscheid is terug te vinden in de twee hoofdvormen, die daardoor verschillen in aanpak.
Bedrijven in de stad hebben interesse voor het meewerken aan een afhaalpunt voor producten van de boerderij. De belangrijkste voorwaarde om als afhaalpunt te fungeren is dat “het niet ten koste moet gaan van mijn winkel en omzet.” Een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven is de operationele invulling van het concept afhaalpunt.
Bijlage | Grootte |
---|---|
Hier vindt u het onderzoek. | 700.48 KB |