Co-ondernemers worden geconfronteerd met specifieke uitdagingen als ze proberen hun persoonlijke en zakelijke relaties te combineren. ‘Samen bedrijf runnen, maar taken delen’ concludeert Ilse Matser van het Centrum voor het Familiebedrijf na onderzoek.
Hoe ouderwets het ook klinkt, levenspartners die samen een bedrijf runnen én de verantwoordelijkheden thuis delen, benadelen prestaties en groei van hun onderneming. Deze co-ondernemers zijn beiden eigenaar en manager, maar nemen ook allebei de leiding thuis. Dat blijkt niet effectief te combineren.
Gezamenlijk onderzoek van het lectoraat Familiebedrijven van hogeschool Windesheim en het Centrum van het Familiebedrijf laat zien dat het succes van deze specifieke vorm van familiebedrijven afhangt van de manier waarop taken en verantwoordelijkheden worden verdeeld thuis en op het werk, van de betrokkenheid van niet-familieleden in het bedrijf en van de kwaliteit van de privé-relatie.
Een gelijke status en gedeelde verantwoordelijkheid thuis zijn in toenemende mate de maatschappelijke trend in de veranderende verhoudingen tussen man en vrouw. Het onderzoek wijst echter uit dat deze ontwikkeling kwaliteit en expansie van het bedrijf ondermijnt. Relevant is niet dat de vrouw per definitie de taken thuis op zich neemt en de man die in het bedrijf: de rollen kunnen ook omgekeerd zijn. Maar het is wel raadzaam om ze uit elkaar te halen.
Co-ondernemers worden geconfronteerd met specifieke uitdagingen als ze proberen hun persoonlijke en zakelijke relaties te combineren. Zij doen er daarom goed aan om de expertise van niet-familieleden in te schakelen bij bijvoorbeeld het nemen van strategische beslissingen. Ook die maatregelen blijken een positieve uitwerking op de bedrijfsresultaten te hebben. Een derde conclusie uit het onderzoek is dat een privé-relatie waarin de partners open communiceren, en wederzijds vertrouwen, respect en waardering voor elkaar hebben, tot betere financiële resultaten leidt. Bovendien krijgt de onderneming daardoor een stabielere basis en is er sneller sprake van groei.
Lees hieronder het hele onderzoek van drs. Ilse Matser van het Centrum van het Familiebedrijf.
Bijlage | Grootte |
---|---|
co-ondernemers_ilse_matsers.pdf | 7.37 KB |