Slechtnieuwsgesprekken voeren is geen eenvoudige taak. Niet alleen het brengen van het slechte nieuws is vaak lastig, maar ook het opvangen van de vaak emotionele reacties van de medewerker. Soms kan het om kleine teleurstellingen gaan, maar ook belangrijker zaken zoals een opleiding of salarisverhoging die niet door kan gaan, of de afwijzing van een sollicitant. De reacties van een medewerker zijn vaak onvoorspelbaar en kunnen variëren van boosheid, frustratie, verdriet, tot dichtklappen en negeren van het slechte nieuws.
Bij een slechtnieuwsgesprek is het belangrijk direct goed van start te gaan omdat de opening van het gesprek vaak de basis vormt voor het vervolg van het gesprek. Belangrijk is in ieder geval uw mededeling (het slechte nieuws) zo vroeg mogelijk in het gesprek aan te geven. Draai er niet omheen en wees duidelijk in het overbrengen van de boodschap.
Veel gemaakte fouten zijn onder te verdelen in het brengen van het slecht nieuws en de opvang van de reacties. Hieronder volgen enkele voorbeelden:
Het brengen van het slecht nieuws:
Het opvangen van de reacties:
Een slechtnieuwsgesprek bestaat uit de volgende fasen:
In een apart document treft u een uitgebreide beschrijving aan van de fasen van het slechtnieuwsgesprek.